"Bajka-Poczytajka" to projekt zrealizowany przez absolwentki i studentki filologii rosyjskiej UZ w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności. Europejski Korpus Solidarności to program Komisji Europejskiej, który umożliwia młodym ludziom zaangażowanie się w lokalne inicjatywy oraz udział w projektach wolontariatu przynoszących korzyści społecznościom w całej Europie.Projekt został zrealizowany przy wsparciu Biura Karier UZ.
Celem projektu była asymilacja dzieci ukraińskich w nowym dla nich środowisku i w efekcie wspólne napisanie bajki (w języku polskim, ukraińskim i rosyjskim) i zilustrowanie jej. Ponadto poprzez działania projekt miał na celu kształtowanie postawy obywatelskiej w dzieciach i grupie projektowej, naukę odpowiedzialności i wspieranie się w sytuacjach trudniejszych. Dodatkowo dał możliwość rozwoju językowego i twórczego dla każdego z uczestników.
Warsztaty kierowaliśmy do dzieci - uchodźców z Ukrainy, w wieku 8-12 lat. Chcieliśmy pomóc dzieciom zapomnieć o trudach wojny, aby mogły się skupić na pozytywnych zdarzeniach oraz zaaklimatyzować się w nowym środowisku – tłumaczy Julia Hasiuk – Zabłocka, członkini grupy „Bajka Poczytajka”. Projekt był realizowany od listopada 2022 do lipca 2023, a kwota dofinansowania wyniosła: 4 888,00 €
W projekcie udział wzięły:
Elżbieta Jakacka - absolwentka filologii rosyjskiej I stopnia. Przez 3 lata pełniła funkcję przewodniczącej Koła Naukowego Rusycystów UZ. Kilka lat temu miała przyjemność pracować jako wolontariuszka w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Żarach i pomagać dzieciom w nauce. Główne zainteresowania to języki obce i szeroko pojęta sztuka. W czasie wolnym lubi sięgnąć po ciekawą książkę lub próbuje uchwycić coś pięknego na płótnie. Średniozaawansowana znajomość języka rosyjskiego, głęboko rozwinięta empatia i wrażliwość oraz poczucie estetyki były przydatne przy realizacji projektu.
Marta Kędziora - studentka II roku filologii rosyjskiej studiów I stopnia. Jest absolwentką technikum gastronomicznego i pasjonatką gotowania. W szkole średniej była wolontariuszką w przedszkolu i organizowała dla dzieci „Spotkania z książką”. Interesuje się też siatkówką i skokami narciarskimi, dlatego była odpowiedzialna za aktywne zabawy sportowe podczas procesu integracji z dziećmi. Do projektu wniosła swoje umiejętności wynikające z bycia osobą kreatywną i zorganizowaną, a książki to dla niej nie pierwszyzna. W projekcie przydało się jej podejście do dzieci, nabyte podczas spotkań z przedszkolakami i opieką nad młodszymi członkami rodziny.
Nikol Kanarejkina - absolwentka filologii rosyjskiej. Urodziła się w Ukrainie, ale od 4 roku życia mieszka w Polsce. Żeńska część jej rodziny to Rosjanki, a męska – Ukraińcy, więc jako native odpowiadała za poprawność językową. Uwielbia gotować, podróżować. Jest czynna w social mediach, więc odpowiadała za nie podczas projektu. Kocha wszystkie małe czarne noski, czyli psy.
Julia Hasiuk-Zabłocka - absolwentka filologii rosyjskiej na Uniwersytecie Zielonogórskim. W wolnych chwilach ,,pochłania” książki, uczy się nowych języków lub pogłębia wiedzę o innych kulturach. Dodatkowo lubi spędzać czas z dziećmi, ponieważ uważa, że możemy się wiele od nich nauczyć. W pełni zgadza się ze stwierdzeniem, iż ,,więcej szczęścia wynika z dawania, niż otrzymywania”, więc jeśli pojawia się okazja, stara okazywać drugim bezinteresowną pomoc. Do projektu wniosła pozytywną energię, radość i odrobinę szaleństwa.
Aleksandra Grzeszczak - studentka filologii rosyjskiej studiów I stopnia, najmłodsza z dwójki rodzeństwa. Jej pradziadek walczył w armii Andersa, dziadek był wywieziony na Sybir. "Rękę" do dzieci posiada z bycia nianią oraz starszą kuzynką. W projekcie przydał się jej silny charakter po przodkach do podejmowania decyzji i okiełznania dzieci.
dr Jolanta Fainstein - coach, wspierała emocjonalnie uczestniczki projektu w chwilach zwątpienia i motywowała do działania. Nadzorowała działania. Bacznie czuwała nad każdym aspektem projektu oraz kontrolowała czy wszystko idzie zgodnie z planem. Zaangażowanie mentorki w projekt było bardzo pomocne dla każdej z uczestniczek. Dzięki temu mogły doprowadzić działania do końca z sukcesem. Końcowy efekt projektu - wydanie książki to również jej zasługa.
Celem Projektów Solidarności realizowanych w ramach programu Europejski Korpus Solidarności jest umożliwienie kołom naukowym i organizacjom studenckim oraz młodym aktywistom wywierania pozytywnych zmian tam, gdzie funkcjonują czyli na terenie uczelni, miejscowości, gminy czy na terenie woj. lubuskiego. Działania są koordynowane przez Biuro Karier UZ, które informuje studentów o kolejnych terminach naborów wniosków, przygotowuje na uczelni szkolenia dot. projektów, pomaga na każdym etapie przygotowywania wniosku, a także wspiera podczas jego realizacji, promuje projekty na swoich MS i w mediach uczelnianych, koordynuje współpracę pomiędzy uczelnią, a Narodową Agencją Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności.
Więcej informacji na temat Projektów Solidarności.